Analýza byla provedena na vzorku 285 probandů, kterými byli studenti škol ve veku 8-18 let. Vyšetřeni byli v diagnostickým systémem WORKtest. V rámci výzkumu jsme porovnali dvě skupiny: chlapci (N=165) a děvčata (N=120).
Pro analýzu jsme zvolili audit “Energetický potenciál – dítě a student“, který se skládá z 37 kritérií zařazených do následujících 6 částí:
Analýza (srovnání) výsledků obou skupin byla provedena porovnáním průměrného percentilu Mann-Whitney U – Testem v programu Statistica.
Cílem bylo nalézt v jednotlivých ukazatelích vzájemný vztah mezi probandy a popsat výsledky v oblastech únavy, omezení výkonu, limity chovaní a vlastnosti projevu energetického potenciálu u subjektů různého pohlaví ve věku 8-18 let.
V tabulkách č. 1 a 2 uvádíme kritéria, které nevykazují statisticky významné rozdíly mezi skupinami probandů (chlapci a děvčata). Znamená to, že i když máme různé průměry ve skupinách, podle zákonů statistiky se skupiny mezi sebou neliší (obě sledované skupiny jsou v kritériích rovnocenné).
V tabulce č. 1 jsou hodnotící kritéria uspořádána v sestupném pořadí. Z toho vidíme, že nejsilnějšími limity chovaní se ukazují v syndromu chronické únavy, agrese a prokrastinace. Nejslabšími se pak ukázaly obavy z učitele a strachu z vyjádření.
Tabulka č. 1. Omezení výkonu, limity chovaní
Ukazatele – hodnotící kritéria pro výzkum | Chlapci | Děvčata |
---|---|---|
Syndrom chronické únavy
|
55,22
|
54,65
|
Agrese
|
50,08
|
52,83
|
Prokrastinace
|
46,94
|
45,62
|
Frustrace
|
44,42
|
43,69
|
Strach ze selhání
|
42,91
|
41,98
|
Negativismus
|
38,96
|
41,58
|
Ovlivnitelnost okolím
|
38,35
|
40,93
|
Obavy z hodnocení
|
36,35
|
36,89
|
Obavy ze školy
|
34,05
|
32,37
|
Obavy z učitele
|
28,42
|
32,18
|
Strach z vyjádření
|
24,26
|
22,13
|
V tabulce č. 2 jsou hodnotící kritéria rovněž uspořádána v sestupném pořadí. Z toho vidíme, že dívky a chlapci mají vysokou energii mentální. Probandy více motivují seberealizace, zvládání nepříznivých situací a práce v měnícím se prostředí. Nejméně motivuje ochota pomoci.
Tabulka č. 2. Motivace, pobídky, stimuly
Ukazatele – hodnotící kritéria pro výzkum | Chlapci | Děvčata |
---|---|---|
Seberealizace
|
57,5
|
57,24
|
Energie mentální (rozumová)
|
56,63
|
54,27
|
Zvládání nepříznivých situací
|
56,4
|
56,12
|
Práce v měnícím se prostředí
|
55,6
|
56,92
|
Dynamika (aktivita)
|
55
|
57,87
|
Rychlá orientace v problému
|
54,81
|
52,98
|
Práce pod stresem
|
53,27
|
56,91
|
Koncentrace pozornosti
|
51,37
|
50,13
|
Pružné myšlení
|
51,11
|
50,21
|
Sebenáhled
|
50,89
|
53,74
|
Energie fyzická (vitalita)
|
50,85
|
53,63
|
Sebekontrola a sebeřízení
|
50,59
|
48,4
|
Stres – Eustres
|
50,16
|
50,35
|
Sebemotivace
|
48,23
|
49,66
|
Energie (emočně-psychická)
|
47,26
|
45,08
|
Ochota pomoci
|
35,06
|
32,55
|
Všechny ostatní kritéria ukázala statisticky významné rozdíly mezi výsledky chlapci a děvčata. Podrobně viz grafy dále.
Z grafu č. 1 a 2 vidíme, že ambice a entuziasmus u děvčat vykazuje vyšší hodnoty, avšak vytrvalost není tak silná jako u chlapci.
Graf č. 1. Interpersonální oblast: ambice, entuziasmus
Graf č. 2. Výkon, iniciativa, vytrvalost
U chlapců se projevuje vyšší míra vyrovnanosti a sebedůvěry, zatímco u dívek je vyšší sebenáhled – realistický pohled na sebe sama.
Graf č. 3. Psychická stabilita, energetický potenciál
Pokud vezmeme v úvahu omezení, pak děvčata vykázala vyšší míru škodlivého stresu, úzkosti (plachosti), což se projevuje i v kritériu strádání.
Graf č. 4. Omezení výkonu (limity): prokrastinace, deprivace, strach, úzkost
Cílem výzkumu bylo nalézt v jednotlivých ukazatelích vzájemný vztah mezi probandy a popsat výsledky v oblastech únavy, omezení výkonu, limity chovaní a vlastnosti projevu energetického potenciálu u subjektů různého pohlaví ve věku 8-18 let.
Závěrem lze konstatovat, že syndrom chronické únavy doprovázejí projevy agrese, prokrastinace, frustrace, strach ze selhání a negativismus, při nízkých obavách z učitele a strachu z vyjádření. Toto zjištění je stejně charakteristické jak pro chlapce, tak pro děvčata.