Jak se zbavit strachu: tipy pro HR

recruitment
kouč a assessment

Jak se zbavit strachu v pracovním tak osobním životě? V souvislosti s pracovním životem se strach může podílet na nižším výkonu a paralyzovat jedince. Proto je důležité strach rozpoznat a pomoci jednotlivci s jeho eliminací. Často například noví zaměstnanci podléhají strachům, které souvisí s novým prostředím a z pozice personalisty jsou snadno řešitelné. Personalista má v případě uvedení nových lidí do chodu firmy důležitou roli. Zároveň má vliv i kolegiální atmosféra v celém týmu.

Strach v souvislosti s novou pozicí nebo novým zaměstnáním

Příkladem pomoci v souvislosti se strachem může být scéna z filmu “Vratné láhve” (2007), kde hlavní postava Josef Tkaloun, který jako důchodce najde zaměstnání v oddělení vratných lahví v supermarketu. Má strach, že nezvládne fyzicky náročnou práci a že bude čelit posměchu, je si svou novou rolí nejistý, ale jeho motivace pracovat je vysoká. Zde mu se strachem pomůže kolega, který ho povzbudí slovy: “Neboj se, Pepo. Jde ti to dobře. Každý začátek je těžký, ale zvládáš to skvěle.” Josef na to: “Díky. Myslel jsem, že na to nebudu mít, ale začínám si zvykat.”

Co říkají data a studie? 

LinkedIn Learning’s 2018 Workplace Learning Report:

  • Podle této studie 74 % zaměstnanců má strach z nedostatečné přípravy na novou pozici.

OfficeTeam Survey (2017):

  • Tento průzkum zjistil, že 44 % zaměstnanců má obavy z prvního dne v nové práci. Největší obavy jsou z přizpůsobení se novému prostředí a z neznalosti firemní kultury.

Research by Robert Half (2018):

  • Podle této studie 36 % zaměstnanců uvádí, že zažívají stres z nové pozice. Stres je často způsoben obavami z neznalosti nových pracovních úkolů a očekávání.

📍 Podle dat psychometriky WORKtest, kde bylo testování 40.000 respondentů, bez stylizace:

  • Trpí  nejistotou  a obavami či úzkostí z nového zaměstnání 34 % respondentů
  • Sebedůvěru vykazuje 63.87 % respondentů
  • Sebejistotu vykazuje 55.52 % respondentů

Scéna jasně demonstruje, že zaměstnanec v novém prostředí musí čelit strachu a aby ho překonal, musí:

  • Se adaptovat na nové prostředí – musí se orientovat v novém prostředí,  přijmout svoji roli
  • Překonat počáteční obavy a v tom mu mohou výrazně pomoci kolegové, kteří ho povzbudí a zde může být významná i role personalisty.
  • Se zaučením postupně mizí i strach a roste sebevědomí a dobrý pocit z dobře odvedené práce.

Praktické kroky, jak pomoci novým zaměstnancům zbavit se strachu

  • Nové a neznáme definovat jako výzvu. Pojmenovat ji a přijmout
  • Podpořit nového kolegu v přátelském duchu, pomoci mu překonat obavy. Zde pomáhá otevřená komunikace a podpůrný přístup ze strany lidí, kteří jsou v jeho bezprostřední blízkosti.
  • Pomoc s postupným zaučením a získáváním zkušeností. Úkoly novému zaměstnanci servírovat pozvolna a ověřovat jejich splnění. Slova chvály a uznání pak pomohou nováčkovi získat jistotu a motivaci v jeho další práci.

Strach se však neomezuje jen na nové zaměstnance, kteří do firmy přicházejí. Strach může mít různé podoby i příčiny. I seniorští pracovníci mohou čelit různým strachům, které mohou mít vliv na jejich výkon a efektivitu práce.

Jak se zbavit strachu – různé příčiny strachu u zaměstnanců a jejich eliminace

  1. Strach z lidí
  2. Strach ze selhání
  3. Strach z konfliktu
  4. Strach z veřejného vystupování
  5. Strach z nedostatečné kvalifikace
  6. Strach z nadměrného pracovního vytížení
  7. Strach z technologických změn
  8. Strach z hodnocení a zpětné vazby

Strach z lidí

Tzv. sociální fobie je porucha, která se v pracovním prostředí negativně odráží na schopnost efektivně komunikovat a mluvit s kolegy. Pokud někdo trpí strachem z lidí, má potíže při plnění týmových projektů a prezentaci svých názorů. Vyhýbavé chování může vést k nižší produktivitě a celkové pracovní spokojenosti.

Jako personalista byste měli zvládnout identifikovat tento problém a pokud ho objevíte, poskytněte podporu formou rozhovoru. Zaměstnanci s touto fobií mohou zvýšit svoji efektivitu, když se jim podá pomocná ruka v podobě možnosti pracovat z domu nebo se zavede flexibilní pracovní doba.

Pomoci v tomto případě může i školení a rozvoj komunikačních dovedností, kouč nebo mentor, dostatečně podpůrné pracovní prostředí v týmu, nabídka psychologické pomoci. 

Je na místě z pohledu vedení i personalisty monitorovat pokroky ve zvládání strachu.

Strach ze selhání

Obava z neúspěchu může některé zaměstnance doslova paralyzovat. Pokud se strach ze selhání objeví, může být jeho příčinou tzv. perfekcionismus a vysoká očekávání. Zaměstnanec se může dostat až do fáze prokrastinace, o které jsme psali v tomto článku (odkaz). Rolí vedení i personalistů je pomáhat zaměstnancům v plnění jejich úkolů a podporovat jejich sebevědomí a dávát jim pozitivní zpětnou vazbu, definovat reálné cíle. Je v zájmu celé firmy snižit úzkost a zvýšit motivaci, aby úkoly vnímali jako výzvu a né nereálný cíl.

Strach z konfliktu

Vyhýbání se konfliktním situacím může ve výsledku přinášet napětí v celém týmu. Otevřená a konstruktivní komunikace je lepší než odkládání rozhovorů a vyhýbání se důležitým rozhodnutím. Úkolem personalistů i vedení je vytvořit takové prostředí, kde se lidé cítí bezpečně a mohou bez obav své názory řídi nahlas.

Další druhy strachu může ve firmě personalista pomoci řešit: 

Strach z veřejného vystupování 

Pomůže nabídka workshopů, pravidelné vzdělávání a vystupování v rámci menší skupiny jako nácvik pro veřejné vystupování

Strach z nedostatečné kvalifikace 

Personalista má za cíl zavést individuální programy pro vzdělávání, mentoring, nabídka odborných školení

Strach z nadměrného pracovního vytížení

Zde je na místě monitoring pracovní zátěže, nabídka programů proti syndromu vyhoření, flexibilní pracovní podmínky 

Strach z technologických změn

Je přirozeným strachem, který zmírní školení a názorné řešení ruku v ruce s novými technologiemi

Strach z hodnocení a zpětné vazby – pravidelnost a otevřená komunikace mezi vedením a řadovými zaměstnanci pomůže eliminovat strach z hodnocení. 

Jak se zbavit strachu jednoduše  s nástrojem WORKtest

V souvislosti se strachem se pro personalisty ukazuje jako velmi efektivní používat psychodiagnostický nástroj WORKtest, který nenásilně odhalí aktuální psychologickou situaci zaměstnanců, jejich schopnosti a skryté talenty, ve kterých mohou dosáhnout úspěchů. Testování odhalí osobnostní rysy, skryté vlohy, talenty a informace, které mohou využít k rozvoji kariéry. 

WORKtest podá jasný přehled o silných i slabých stránkách zaměstnanců. To vedení umožní efektivněji řídit lidské zdroje. Zároveň tento psychodiagnostický nástroj pomáhá identifikovat příčiny strachu a poskytuje konkrétní doporučení k jeho překonání. WORKtest poskytne cenné informace, které pomohou lépe porozumět jak sobě tak i ostatním a docílit maximalizace potenciálu na pracovním trhu.

Po kliknutí na tlačítko níže“ Vyzkoušet test” se dostanete do rozhraní, kde si test můžete zdarma vyzkoušet.

Česká verze

English version

Русская версия