Jak se zbavit strachu v pracovním tak osobním životě? V souvislosti s pracovním životem se strach může podílet na nižším výkonu a paralyzovat jedince. Proto je důležité strach rozpoznat a pomoci jednotlivci s jeho eliminací. Často například noví zaměstnanci podléhají strachům, které souvisí s novým prostředím a z pozice personalisty jsou snadno řešitelné. Personalista má v případě uvedení nových lidí do chodu firmy důležitou roli. Zároveň má vliv i kolegiální atmosféra v celém týmu.
Příkladem pomoci v souvislosti se strachem může být scéna z filmu “Vratné láhve” (2007), kde hlavní postava Josef Tkaloun, který jako důchodce najde zaměstnání v oddělení vratných lahví v supermarketu. Má strach, že nezvládne fyzicky náročnou práci a že bude čelit posměchu, je si svou novou rolí nejistý, ale jeho motivace pracovat je vysoká. Zde mu se strachem pomůže kolega, který ho povzbudí slovy: “Neboj se, Pepo. Jde ti to dobře. Každý začátek je těžký, ale zvládáš to skvěle.” Josef na to: “Díky. Myslel jsem, že na to nebudu mít, ale začínám si zvykat.”
Co říkají data a studie?
LinkedIn Learning’s 2018 Workplace Learning Report:
OfficeTeam Survey (2017):
Research by Robert Half (2018):
📍 Podle dat psychometriky WORKtest, kde bylo testování 40.000 respondentů, bez stylizace:
Scéna jasně demonstruje, že zaměstnanec v novém prostředí musí čelit strachu a aby ho překonal, musí:
Strach se však neomezuje jen na nové zaměstnance, kteří do firmy přicházejí. Strach může mít různé podoby i příčiny. I seniorští pracovníci mohou čelit různým strachům, které mohou mít vliv na jejich výkon a efektivitu práce.
Tzv. sociální fobie je porucha, která se v pracovním prostředí negativně odráží na schopnost efektivně komunikovat a mluvit s kolegy. Pokud někdo trpí strachem z lidí, má potíže při plnění týmových projektů a prezentaci svých názorů. Vyhýbavé chování může vést k nižší produktivitě a celkové pracovní spokojenosti.
Jako personalista byste měli zvládnout identifikovat tento problém a pokud ho objevíte, poskytněte podporu formou rozhovoru. Zaměstnanci s touto fobií mohou zvýšit svoji efektivitu, když se jim podá pomocná ruka v podobě možnosti pracovat z domu nebo se zavede flexibilní pracovní doba.
Pomoci v tomto případě může i školení a rozvoj komunikačních dovedností, kouč nebo mentor, dostatečně podpůrné pracovní prostředí v týmu, nabídka psychologické pomoci.
Je na místě z pohledu vedení i personalisty monitorovat pokroky ve zvládání strachu.
Obava z neúspěchu může některé zaměstnance doslova paralyzovat. Pokud se strach ze selhání objeví, může být jeho příčinou tzv. perfekcionismus a vysoká očekávání. Zaměstnanec se může dostat až do fáze prokrastinace, o které jsme psali v tomto článku (odkaz). Rolí vedení i personalistů je pomáhat zaměstnancům v plnění jejich úkolů a podporovat jejich sebevědomí a dávát jim pozitivní zpětnou vazbu, definovat reálné cíle. Je v zájmu celé firmy snižit úzkost a zvýšit motivaci, aby úkoly vnímali jako výzvu a né nereálný cíl.
Vyhýbání se konfliktním situacím může ve výsledku přinášet napětí v celém týmu. Otevřená a konstruktivní komunikace je lepší než odkládání rozhovorů a vyhýbání se důležitým rozhodnutím. Úkolem personalistů i vedení je vytvořit takové prostředí, kde se lidé cítí bezpečně a mohou bez obav své názory řídi nahlas.
Další druhy strachu může ve firmě personalista pomoci řešit:
Pomůže nabídka workshopů, pravidelné vzdělávání a vystupování v rámci menší skupiny jako nácvik pro veřejné vystupování
Personalista má za cíl zavést individuální programy pro vzdělávání, mentoring, nabídka odborných školení
Zde je na místě monitoring pracovní zátěže, nabídka programů proti syndromu vyhoření, flexibilní pracovní podmínky
Je přirozeným strachem, který zmírní školení a názorné řešení ruku v ruce s novými technologiemi
Strach z hodnocení a zpětné vazby – pravidelnost a otevřená komunikace mezi vedením a řadovými zaměstnanci pomůže eliminovat strach z hodnocení.
V souvislosti se strachem se pro personalisty ukazuje jako velmi efektivní používat psychodiagnostický nástroj WORKtest, který nenásilně odhalí aktuální psychologickou situaci zaměstnanců, jejich schopnosti a skryté talenty, ve kterých mohou dosáhnout úspěchů. Testování odhalí osobnostní rysy, skryté vlohy, talenty a informace, které mohou využít k rozvoji kariéry.
WORKtest podá jasný přehled o silných i slabých stránkách zaměstnanců. To vedení umožní efektivněji řídit lidské zdroje. Zároveň tento psychodiagnostický nástroj pomáhá identifikovat příčiny strachu a poskytuje konkrétní doporučení k jeho překonání. WORKtest poskytne cenné informace, které pomohou lépe porozumět jak sobě tak i ostatním a docílit maximalizace potenciálu na pracovním trhu.
Po kliknutí na tlačítko níže“ Vyzkoušet test” se dostanete do rozhraní, kde si test můžete zdarma vyzkoušet.