Zapomněl(-a) jste heslo?

Příběh starého myšáka aneb jak na výběr zaměstnanců

V myší manufaktuře na výrobu rýžových kabátků vedle Sýrové ulice se dnes a denně starý myšák rozčiluje, jak tvrdohlaví jsou ti jeho myší zaměstnanci. Jeden chce stále zvýšit mzdu, druhý si trvá na svém postupu lepení rýžových zrn k sobě, další si sice hledí svého, potají však strká rýžová zrnka do kapes a odnáší je daleko za hranice Myší země v naději výdělečného prodeje. Tato třetí myš již dosáhla hrubého porušení kázně, starý myšák ji proto může propustit bez nároku na odstupné. A může vesele začít s výběrem nového myšáka, který by zaplnil díru v řadách myších zaměstnanců. Opravdu vesele?

Nemám čas ani peníze – co dál?

Výběr zaměstnanců je zdánlivě víceméně bezproblémová záležitost. Když na to ale přijde, narazíte hned na dva zádrhele: prvním není nic jiného než sám čas (konkrétně ten, který se pyšní neúprosností). Přijdete do personální agentury a řeknete: Dobrý den vespolek, potřeboval bych 7 zaměstnanců takových a takových kvalit, s takovou nabídkou mzdy. Teď si představte to množství času, které to zabere, než se mohutný kolos byrokratických úkonů spustí do pohybu a vůbec přivábí kýžené zaměstnance. Na změření tohoto intervalu bychom kuchyňských minutek potřebovali mraky. Druhým problémem při náboru a výběru zaměstnanců jsou samozřejmě peníze. Na základě vyvinutých metod a postupů výběru se většinou provádí předvýběr (= HR pracovník přes internet), pohovor (= HR pracovník na pohovory) a testy (= další HR pracovník pro sledování výsledků uchazečů). Jednoduchá matematika (1 HR pracovník = 1 mzda) snad hovoří sama za sebe – kolik musí firma zaplatit personální agentuře, aby jí našla pár zaměstnanců?

Všechny chlupy na svém místě

Abychom nebyli pouze negativní, a starý myšák si nevytrhal všechny chlupy z hlavy, existují alternativní způsoby, které dokáží zajistit hladké získávání zaměstnanců. Projektové osobnostní testy dnes nabízí i náborové služby, které jsou možné na základě právě těch osobnostních testů; nelze se tedy divit, že jsou produkty nabízeny ruku v ruce. Ačkoli tento model vypadá moderně, už nějakou dobu je zaběhlý jako náborový mainstream – alespoň v Myší zemi. Skoro to vypadá, jako by ti myšáci byli trochu napřed, nezdá se vám?

zpět